Billede af Dav Pilkeys bog "Hundemand og Katte-knægten".

Forfatter: Dav Pilkey
Titel: Hundemand og Katte-knægten
Forlag: Forlaget Carlsen
Forside: Dav Pilkey og Phil Falco
Sprog: Oversat til dansk af Kim Langer

Selvom man skulle være ny læser af Hundemand-serien, er det ingen undskyldning for, hvorfor man ikke skulle kaste sig over at læse denne fjerde bog i serien. Bogen starter nemlig med et kort resume, som forklarer, at Hundemand-historierne er tegnet og fortalt af Jimmy Dahl og Otto Fisker, som vi alle kender fra de fantastisk morsomme fortællinger om Kaptajn Underhyler. Hundemand, Jimmy og Ottos nye helt, er blev skabt efter en eksplosion ved at sætte en politihunds hoved på en betjents krop. Hundemand har, som alle helte, en ærkefjende, nemlig katten Pjevs. Pjevs har forsøgt at lave en klon af sig selv, som dog viser sig at blive den søde killing Lille Pjevs. Vi kommer ind i historien, hvor Lille Pjevs er flyttet ind hos Hundemand.

Da Hundemand skal på arbejde, hyrer han kattesitteren fru Suspektfant til at passe Lille Pjevs imens. Lige så snart Hundemand er ude af døren, afslører Lille Pjevs, at fru Suspektfant i virkelighenden er superskurken Pjevs.

På arbejdet får Hundemand at vide, at den berømte Hollywood-instruktør Sam Hamilton vil lave en film om ham, hans venner og hans fjender. En stort opsat film hvor alle karaktererne skal spilles af berømte stjerner, og filmens stor actionscene skal indeholde intet mindre end en hundemobil, en masse robothotdogs og en kæmpe robottaco. Men som den onde skurk Pjevs nu er, sætter han sig for at sabotere filmen. Om det lykkes, må du selv læse dig frem til.

Det eneste vi vil afsløre er, at bogen er fyldt med skønne tegneserie-tegninger i rigtig Jimmy og Otto stil, sjove vend-o-rama-sider hvor man skal bladre hurtigt frem og tilbage, indtil billederne bliver levende og ikke mindre end 11 forskellige ord for at prutte.

Din dreng skal læse Dav Pilkeys bog “Hundemand og Katte-knægten” hvis:
– han holder af Jimmy og Ottos sjove fortællestil og tegninger
– han elsker fortællinger om helte og skurke